UEFA razmatra značajne izmene u načinu prodaje TV prava na svoja klupska takmičenja, što bi moglo otvoriti vrata gigantima streaming industrije poput Netflixa i Amazona. Ova promena dolazi u trenutku kada se digitalne platforme sve više okreću sportskom sadržaju kako bi privukle širu publiku i povećale broj pretplatnika.
Prema najnovijim izveštajima, UEFA planira da modernizuje sistem tendera za prava na prenose svojih turnira, poput Lige šampiona, Lige Evrope, Konferencijske lige i Superkupa. Do sada su se prava dodeljivala u različito vreme i po različitim tržištima, što je često rezultiralo fragmentacijom prenosa i otežalo praćenje utakmica za međunarodnu publiku.
Novi model koji se razmatra omogućio bi emiterima, uključujući streaming platforme, da konkurišu za više teritorija istovremeno, kao i da dobiju opciju ekskluzivnog globalnog prava emitovanja. Time bi se omogućila stabilnija i ujednačenija distribucija sadržaja širom sveta, a fanovima pružilo jednostavnije iskustvo gledanja.
Jedna od ključnih tačaka promena jeste i potencijalna mogućnost sklapanja dugoročnih ugovora. Trenutni ugovori traju oko tri godine, ali uspešan višegodišnji dogovor sa američkom kompanijom Paramount, koji važi do 2030. godine, otvorio je vrata trajnijim poslovnim partnerstvima.
Zanimljivo je i to da bi dolazak Netflixa u svet emitovanja utakmica Lige šampiona predstavljao veliki iskorak za ovu platformu. Netflix je u poslednje vreme pokazao interesovanje za sportski sadržaj, uključujući dokumentarne serije o Formuli 1 i tenisu, kao i pojedinačne prenose borbi i mečeva iz baseball i američkog fudbala. Ipak, još uvek nisu ušli u prava za emitovanje cele sportske sezone – što bi potpisivanje ugovora sa UEFA-om moglo da promeni.
U trenutnom pejzažu prenosa, tržište kombinuje klasične emitere sa novim digitalnim servisima. U Velikoj Britaniji prava trenutno drži TNT Sports, dok Amazon ima ograničena prava na pojedine utakmice. Međutim, ukupan komercijalni prihod UEFA-inih takmičenja, koji uključuje Ligu šampiona, očekuje se da premaši 4,4 milijarde evra godišnje do 2027. godine.
Rastući broj utakmica u okviru proširene Liga faze, koja je uvedena prošle sezone, takođe je doprineo povećanju vrednosti prava za emitovanje. Prvi podaci govore o rastu prihoda od prenosa za oko 18% u glavnim tržištima, što dodatno ohrabruje UEFA da potraži inovativne digitalne partnere.
Očekuje se da UEFA uskoro raspisuje nove tendere za ciklus koji počinje 2027. godine, a interesovanje velikih tehnoloških kompanija može značajno izmeniti način na koji globalna publika konzumira vrhunski evropski fudbal u godinama koje dolaze.